9 Kelebihan Minyak Zaitun Extra-Virgin (EVOO) Sihaté

26 September 2019
3 min baca
Jadual Isi Kandungan

    Minyak Zaitun Extra-Virgin (EVOO) merupakan salah satu sebab kenapa warga Sepanyol antara yang terendah menghidapi penyakit jantung di dunia. Mereka mengamalkan diet yang kaya dengan pengambilan minyak zaitun (Mediterranean Diet).

    Terdapat 9 kelebihan yang ada pada Minyak Zaitun Extra-Virgin Sihatè (EVOO) berbanding Minyak Zaitun biasa di pasaran.

     

    1. Antioksida

    Kompaun Phenolics yang ada dalam minyak ini terbukti dapat menghapuskan radikal bebas, membunuh sel kanser (kanser payudara) dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

     

    2. Oleocanthal

    Rasa pedas disebabkan kandungan Oleocanthal dalam minyak ini mengandungi bahan yang sama seperti bahan yang ada dalam ‘pain killer’ yang menghalang enzim COX1 dan COX2 yang menjadi punca untuk mencetuskan rasa sakit, keradangan, demam dan Alzheimer.

    3. Monounsaturated Fatty Acids (MUFAs)

    Minyak ini mengandungi 75% MUFA yang mampu untuk memberi perlindungan dari terkena penyakit. MUFA terbukti secara saintifik dapat mengurangkan penyakit jantung, Diabetes Jenis 2, Atherosclerosis (disebabkan darah tinggi) dan kanser kolon.

     

    4. Vitamin E

    Melindungi tubuh dari terkena masalah kulit dan mata, kanser, kencing manis, penyakit berkaitan neurologikal seperti Alzheimer.

     

    Rendaman Buah Tin Dalam Minyak Zaitun

    “Satu botol dah habis, kongsi dgn suami. Buah tin nya kecil2 dalam minyak zaitun, jadi senang nak mkn. Memang ada khasiatnya, perut berasa lega dan gerd suami pun berkurangan. Insya Allah, akan buat 2nd order.” — Mahani Mohamad

    Keterangan Lanjut

    5. Vitamin K

    Bertindak untuk pembekuan dan proses-proses yang melibatkan penetapan kalsium dalam badan. Ianya juga baik untuk melindungi dari rintangan insulin (diabetes jenis 2).

     

    6. Made in Turkey

    Minyak Zaitun Extra-Virgin Sihaté di import dari Turkey, datang dari pokok yang berusia lebih dari 300 tahun dan seluas 5000 ekar.

    Ladang Zaitun Sihaté di Turkey.

    7. 100% Organik, Tuaian Pertama & Cold Press

    100% Minyak Zaitun Extra-Virgin yang tidak ditapis dan menggunakan teknik perahan Cold Press supaya kualiti yang terhasil berada pada tahap maksimum berbanding minyak zaitun biasa.

     

    8. Acidity 0.5%

    Nilai acidity yang sangat rendah dalam minyak ini tidak melebihi 0.8% menandakan minyak ini Extra-Virgin yang paling terbaik di dunia.

    9. Penggunaan Botol Gelap

    Disebabkan minyak ini terlalu sensitif terhadap udara, haba dan cahaya, penggunaan botol yang gelap mampu memberi perlindungan ekstra supaya minyak ini kekal berkualiti.

    Pengambilan minyak zaitun extra-virgin yang asli sangat diperlukan supaya kita dapat menerima manfaat yang sebenarnya kerana berdasarkan kajian yang dijalankan University of California di Davis, 2/3 minyak zaitun yang ada di pasaran di California bukanlah minyak zaitun extra-virgin yang sebenar kerana telah melalui proses yang mengurangkan kualiti minyak dan juga minyak tersebut telah bercampur dengan bahan lain seperti kacang soya.

    Adakah minyak zaitun extra-virgin yang dijual di pasaran pada harga yang sangat murah sebenar-benarnya extra-virgin? Kemungkinan besar ianya ialah ‘fake’.

    Tetapi Minyak Zaitun Extra-Virgin Sihatè InsyaAllah yang asli kerana minyak ini diambil terus dari ladang di Turkey dan telah melalui proses yang tidak mencemarkan kandungan minyak tersebut.

    Nak Minyak Zaitun Extra-Virgin Original dari Turkey?
    Klik: Saya Mahu

    Setiap Hari Amalkan Minyak Zaitun!

    Saya berikhtiar dgn olive oil Sihaté dengan harapan paras kolesterol (sekarang 6.3) saya semakin baik. Saya dapati badan saya rasa cergas. Tidak lagi rasa lesu. Setiap hari tanpa miss kami amalkan dan Insya-Allah, saya akan terus mengamalkan Sihaté. — Adliza Omak

    Keterangan Lanjut